Vyzerá to tak, že Reforma SaS pre sociálne vylúčené spoločenstvá zobudila aj tých kompetentných, ktorí sa v riešení problémov rómskych osád ukázali ako totálne nekompetentní. Páči sa mi, ako vyliezajú zo svojich jaskýň, do ktorých sa ukryli pred vlastnou neschopnosťou, tlačení politickým inštinktom, ktorý na nich sipí: Uteč pred touto toxickou témou, nerieš, maj len plné ústa veľkých slov, ale žiadne konkrétne riešenia. Volaj po svetovom mieri a občas si obleč dobre padnúcu policajnú uniformu, napni svaly a odfoť sa uprostred osady. Daj to na Kaliňáka.
Poviem vám, páči sa mi to. Páči sa mi, ako každý deň vylezie jeden z politikov, koaličných aj opozičných, očuchať tú našu reformu. Ako si ju prezerá z každej strany, hľadá slabé miesto, rozoberá ju na súčiastky, toto je zlé, aj tamto je zlé, malo by sa to robiť inak. Nepovie ako. Ale kritizuje.
Deti by sa nemali rodiť do chudobných podmienok horších ako majú zvieratá. A zastavme už nechcené tehotenstvá z násilia, nie z lásky. Vraví ten múdry politik. Ale prístup k dobrovoľným bezplatným sterilizáciám a k dobrovoľným bezplatným vnútromaternicovým telieskam a osveta na školách o prístupe k zodpovednému rodičovstvu, ktoré navrhuje SaS, to nie, to je zlé. Veľmi zlé. Ale, mudrlant najväčší, nepovie ako inak by sa to riešiť malo.
Niekedy sa stane, že ten politik, ktorý vylezie z bezpečia svojej jaskyne, aby si pričuchol ku konkrétnym riešeniam v reforme, si nejakú tú časť reformy označkuje. Aby bolo jasné, že toto bude jeho územie.
Napríklad nesprávne zaraďovanie detí z rómskych osád do špeciálnych škôl. Téma, ktorá tu rezonuje už celé roky, téma, kvôli ktorej bubnovala ombudsmanka Dubovcová tvrdošijne a neoblomne, lebo veľkej časti detí je kvôli zlej diagnostike odopierané ústavné právo na rovnaký prístup ku vzdelaniu. Veľkej časti detí cez nesprávne zaraďovanie do špeciálnych škôl tento štát kradne budúcnosť.
Poznáme príčinu – zlá diagnostika. Poznáme dôsledok – štát si za dvonásobok normatívu na žiaka vyrába armádu ľudí, ktorí budú celý život závislí na štáte. A v reforme sme priniesli riešenie: Zmeňme diagnostiku. Nech to nerobí biela teta, ktorá dieťa z osady vidí pár minút a ide mu zobrať budúcnosť na základe zle zodpovedaných otázok z diagnostického testu v slovenčine.
Preto sme navrhli, aby deti z osád od narodenia sledovali odborníci z CVI – centier včasnej intervencie. Aby vedeli rozpoznať jeho vývoj, jeho napredovanie, aby vedeli zasiahnuť včas pri jednotlivých diagnózach. Aby sa mu venoval špeciálny pedagóg, psychológ, logopéd...
Plus dajme tie deti do škôlok, umožnime im pripraviť sa na povinnú školskú dochádzku, na vzdelávací systém. A potom rozviažme ruky učiteľom v príprave učebných osnov a systému vzdelávania na školách, kam deti zo SVS chodia. Keď lepšie chápu učivo cez názorné ukážky, nech ten učiteľ môže používať aj iné metódy, ako tie 40 rokov staré. Pretože je dôležité, pre tie deti aj pre nás všetkých, aby sa im dostalo kvalitného vzdelania, aby sa vedeli v živote uplatniť.
Milí politici, milí tí, ktorí teraz zrazu chcete riešiť problémy rómskych osád...Poďme spolu vyzvať vládu, aby začala konkrétnymi opatreniami riešiť problém zlého zaraďovania detí z osád do špeciálnych škôl. Načo zasa zvolávať výbory? Načo zasa diskutovať o príčinách a dôsledkoch, keď toto všetko tu už bolo? Načo prázdne tliachať pred kamerami, namiesto toho, aby sme začali konať? Nie sú vám naše riešenia v reforme pre SVS dosť dobré? OK. Navrhnite lepšie.
Ale už prestaňte mlátiť prázdnu slamu, prestaňte volať po abstraktnom svetovom mieri, lebo už včera bolo neskoro, aby sme problém detí v osadách začali riešiť. A na to nám treba konkrétne kroky, nie štúdie, analýzy, výbory, diskusie, nie nekonštruktívnu kritiku konkrétnych návrhov bez toho, aby ste priniesli niečo konkrétnejšie a lepšie. Ale inak sa mi páči, že vás reforma SaS prebúdzaJ